Τρίτη, 7 Ιουνίου 2011

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ: Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΣΤΟ ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ...

Το 2011 βρίσκει την παγκόσμια οικονομική κρίση να βαθαίνει. Μια κρίση του οικονομικού και πολιτικού συστήματος που έχει καταστροφικές συνέπειες σε όλους τους τομείς της κοινωνίας. Την ίδια στιγμή που τίθενται υπό αμφισβήτηση τα κατά τα άλλα "συνταγματικά κατοχυρωμένα" δικαιώματα στους τομείς της εργασίας, υγείας και ασφάλισης, καθόλου τυχαία δεν είναι και η κατάθεση προς συζήτηση του νέου νόμου-πλαίσιο από την Υπουργό Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου. Το νομοσχέδιο αυτό καταρρίπτει επί της ουσίας κάθε έννοια της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας που μέχρι τώρα θεωρούνταν λαϊκό κεκτημένο.
Αρχικά, έχουν ήδη δρομολογηθεί μέτρα που περιλαμβάνουν τις περικοπές σε μισθούς, επιδόματα, δώρα και συντάξεις στο δημόσιο τομέα. Δυστυχώς όμως, η κυβέρνηση δεν θεώρησε επαρκείς για τη μείωση του ελλείμματος τις μέχρι τώρα περικοπές. Το Νέο Μνημόνιο επιφέρει ακόμη πιο δυσμενή μέτρα για τους εργαζομένους με την εφαρμογή του Ενιαίου Μισθολογίου μέσα στο 2011. Ενδεικτικά να αναφέρουμε πως από αυτό προσδοκάται εξοικονόμηση τουλάχιστον 350 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο.
Καθώς η σκληρή πολιτική της κυβέρνησης εξαπολύεται και στην Εκπαίδευση, ο κλάδος των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων δεν θα μπορούσε να μείνει στο απυρόβλητο. Συγκεκριμένα, ήδη έχουν εξαγγελθεί νέες μειώσεις στους μισθούς και τα επιδόματα τους, παρόλο που οι υπάρχοντες μισθοί δεν ανταποκρίνονται στις δυσκολίες του επαγγέλματος. Ενδεικτικά:


Ταυτόχρονα, η χρόνια καταλήστευση των ασφαλιστικών ταμείων έχει ως αποτέλεσμα την διαρκώς αυξανόμενη ανεπάρκειά τους σε ό, τι αφορά τις παροχές των ασφαλιζομένων:


Παράλληλα, τα μέτρα για τη συνταξιοδότηση επιφέρουν αύξηση του ορίου ηλικίας:


Κάτι ακόμη που πλήττει την εκπαιδευτική κοινότητα είναι η πτυχή του νομοσχεδίου που αφορά τις συγχωνεύσεις των σχολείων. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα τις διαρκώς μειωνόμενες προσλήψεις νέων καθηγητών. Στα σχέδια του Υπουργείου είναι επίσης και η αξιολόγηση των καθηγητών και η τοποθέτηση Μέντορα για τους νέους καθηγητές, χωρίς να γίνονται σαφή τα κριτήρια αυτής της διαδικασίας "χειραγώγησης". Επίσης, δεν έχει αποσαφηνιστεί τι πρόκειται να συμβεί με τις οργανικές θέσεις των καθηγητών των σχολείων που θα καταργηθούν κατά τη συγχώνευση. Ακόμη, η εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται όλο και πιο αντίξοη, καθώς προβλέπεται ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα να φτάσει τους 30. Έτσι, η σχέση μεταξύ των καθηγητών και των μαθητών θα γίνει περισσότερο τυπική και απρόσωπη, δυσχεραίνοντας τόσο την διδασκαλία όσο και τη διαδικασία της μάθησης.

πηγή:ΟΛΜΕ

Ραγδαίες είναι και οι αλλαγές που αναμένονται να γίνουν στο πρόγραμμα σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Το νέο μοντέλο σχολείου όπως παρουσιάζεται στο νομοσχέδιο-Διαμαντοπούλου εισάγει περισσότερες διδακτικές ωρες και έξι κατηγορίες γνωστικών πεδίων, από τις οποίες ο μαθητής καλείται να διαμορφώσει το προσωπικό του πρόγραμμα σπουδών. Επίσης να σημειωθεί ότι μέσω του νέου προγράμματος υποβαθμίζονται κάποιες ειδικότητες, όπως για παράδειγμα αυτές των θετικών επιστήμων, και ιδιαίτερα του μαθήματος της χημείας, το οποίο υπάρχει μόνο ως μάθημα επιλογής και θα επιλέγεται μόνο από τους μαθητές που επιθυμούν να εισαχθούν στο Τμήμα Χημείας. Αυτές οι αλλαγές πρόκειται να πλήξουν και την καθηγητική κοινότητα ως εξής: α) αύξηση του ωραρίου, συνέπεια της αύξησης των διδακτικών ωρών, β)μείωση των προσλήψεων, ιδιαίτερα όσον αφορά τις ειδικότητες που υποβαθμίζονται, γ)αύξηση των ωρομίσθιων, καθώς οι λίγες ώρες των υποβαθμισμένων αυτών ειδικοτήτων θα καλύπτονται με ωρομίσθια εργασία, δ) οι καθηγητές θα καλούνται να διδάσκουν σε περισσότερα από ένα σχολεία για να καλύψουν τις διδακτικές τους ώρες, κάτι που ήδη συμβαίνει σε μικρότερο βαθμό. Ως συμπέρασμα, αναμένεται, λόγω των παραπάνω, η στροφή των καθηγητών (και ιδιαίτερα των νέων) στον ιδιωτικό τομέα (φροντιστήρια) και στην παραπαιδεία (ιδιαίτερα μαθήματα, δηλαδή στην ανασφάλιστη εργασία).
Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός πως με τη δημιουργία του προπαρασκευαστικού έτους, οι μαθητές οδηγούνται στην πλήρη εντατικοποίηση των σπουδών τους, τόσο στο προπαρασκευαστικό έτος, όσο και στην Β' και Γ' λυκείου, και στο "κυνήγι" βαθμών μέχρι την εισαγωγή τους.
Ακόμα χειρότερη αναμένεται να γίνει η κατάσταση μετά την εισαγωγή των "δόκιμων φοιτητών" στο πανεπιστήμιο, καθώς το νέο νομοσχέδιο προβλέπει για την τριτοβάθμια εκπαίδευση τα εξής: α)την κατάργηση των ενιαίων πτυχίων και την αντικατάσταση τους από τον ατομικό φάκελο προσόντων, την εξατομίκευση δηλαδή του πτυχίου που θα διαμορφώνεται από τη συλλογή πιστωτικών μονάδων με συνεχή επανακατάρτηση, β)την άρση των κεκτημένων δικαιωμάτων και παροχών που απορρέουν από την κατοχυρωμένη και συνταγματικά δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, η οποία θα εξαρτάται πλέον από τις προαναφερθείσες πιστωτικές μονάδες, γ)αλλαγές στη διοίκηση του πανεπιστημίου, η οποία θα μεταβιβαστεί σε διορισμένους από το υπουργείο managers, και κατάργηση της συνδιοίκησης, πράγμα που αφαιρεί από τους φοιτητές τη δυνατότητα να συμμετέχουν στη διαδικασία λήψης αποφάσεων για ζητήματα που τους αφορούν.
Είναι προφανές ότι η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που βρίσκεται στα σκαριά, καθώς και οι συνέπειες που πρόκειται να επιφέρει, όπως περιγράφονται παραπάνω, πρόκειται να οδηγήσουν στην αποδιάρθρωση του εκπαιδευτικού συστήματος και στην απαξίωση του ανθρώπινου δυναμικού που συμμετέχει σε αυτό. Γι' αυτό το λόγο πήραμε την πρωτοβουλία ως ανεξάρτητη τοπική κίνηση, στην οποία συμμετέχουν και φοιτητές και μαθητές, να σας ενημερώσουμε για τα τεκταινόμενα ως έχουν, καθώς εάν εφαρμοστούν θα δυσχεράνουν τη ζωή των καθηγητών, των μαθητών-μελλοντικών φοιτητών και εν τέλει μελλοντικών εργαζομένων, καθώς και την ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία. Εάν όλες οι ομάδες που απαρτίζουν την εκπαιδευτική κοινότητα δεν αντιδράσουν από κοινού ενάντια στην ψήφιση του νομοσχεδίου αυτού, το μέλλον μας επιφυλάσσει μια νέα τάξη πραγμάτων στο χώρο της εκπαίδευσης και της εργασίας, που θα ωθεί τον καθέναν από μας στο κυνήγι της στοιχειώδους αξιοπρέπειας που όλοι δικαιούμαστε. Σας καλούμε λοιπόν να συμμετέχετε στον αγώνα ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας που αρνείται να συμμετέχει στο στημένο διάλογο με το Υπουργείο Παιδείας και να διαπραγματευτεί για τα αυτονόητα δικαιώματα της.

ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΝΑ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΟΥΜΕ ΟΣΑ ΜΑΣ ΑΝΗΚΟΥΝ

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΙΝΗΣΗ ΑΡΙΣΤΕΡΩΝ ΠΕΝΤΕΛΗΣ
mail: akapneaspentelis@gmail.com blog: http://akapneaspentelis.blogspot.com





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου