Τρίτη 7 Ιουνίου 2011

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ: ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΤΟ ΣΤΟΧΑΣΤΡΟ…

Την ίδια περίοδο που η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ εξαπολύει μια από τις πιο σκληρές επιθέσεις στον τομέα της εργασίας και της ασφάλισης, η υπουργός παιδείας εξαγγέλλει μια σειρά μαζικών μεταρρυθμίσεων στον τομέα της εκπαίδευσης. Μεταρρυθμίσεις που πρόκειται να αλλάξουν ολοκληρωτικά την δομή και το χαρακτήρα της εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες που την αποτελούν, γι' αυτό ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα ζητάει την απόσυρση του νέου νόμου-πλαίσιο που αναμένεται να κατατεθεί και να ψηφιστεί στη βουλή το επόμενο χρονικό διάστημα.

Σύμφωνα με το νέο μοντέλο σχολείου που προτείνεται από το υπουργείο παιδείας, ο μαθητής επιλέγει μία σειρά μαθημάτων από διαφορετικού είδους ομάδες(π.χ. ομάδες φυσικών επιστημών, αρχαιογνωσίας, ξένων γλωσσών) .Φαινομενικά, καταπολεμώνται τόσο η εξειδίκευση που είχαν σαν αποτέλεσμα τα προηγούμενα συστήματα των δεσμών και των κατευθύνσεων, όσο και ο θεσμός των πανελληνίων εξετάσεων στην Γ Λυκείου. Ωστόσο, εμφανίζεται το λεγόμενο προπαρασκευαστικό έτος κατά το οποίο ο μαθητής εισάγεται σε σχολή και όχι σε συγκεκριμένο τμήμα. Για παράδειγμα, έστω ότι η σχολή του Πολυτεχνείου δέχεται μαθητές με βαθμό απολυτηρίου άνω του 18(συμψήφιση Β + Γ λυκείου).Οι μαθητές που επιθυμούν να εισαχθούν στην συγκεκριμένη σχολή καλούνται να παρακολουθήσουν έναν αριθμό μαθημάτων στο έτος αυτό, με σκοπό την εξέταση τους σ' αυτά στο τέλος του έτους. Ανάλογα με την επίδοση τους είτε εισάγονται σε κάποιο από τα τμήματα του Πολυτεχνείου(το καθένα από τα οποία διαθέτει το δικό του βαθμό πρόσβασης και συγκεκριμένο αριθμό θέσεων),είτε καλείται σε περίπτωση αποτυχίας α) να επανεξεταστεί στην ίδια ύλη τον επόμενο χρόνο, β)να παρακολουθήσει διαφορετικό προπαρασκευαστικό έτος αν επιθυμεί να αλλάξει σχολή ( π.χ. θετικών επιστημών) .

Αρχικά, η αξιοκρατία της διεξαγωγής των εξετάσεων στο πανεπιστήμιο αμφισβητείται καθώς τα θέματα θα καθορίζονται από μια Τράπεζα Θεμάτων, της οποίας η σύσταση δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμη. Επιπλέον, βρίσκεται στην δικαιοδοσία του ακαδημαϊκού καθηγητή η επιτυχία του ''δόκιμου'' φοιτητή στο τμήμα επιλογής του, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με την αντικειμενικότητα λόγω της ανωνυμίας στην αξιολόγηση του στο θεσμό των πανελληνίων. Επίσης για να ανταποκριθεί επαρκώς ο φοιτητής στο εύρος της εξεταστέας ύλης θα καταφεύγει σε περισσότερα από το ένα σύγγραμμα που δικαιούται δωρεάν, καθώς επίσης και σε φροντιστήρια για έναν ακόμη χρόνο. Τα παραπάνω ενισχύουν την παραπαιδεία που ήδη υπάρχει και πλήττουν ακόμα περισσότερο το συνταγματικά κατοχυρωμένο δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της παιδείας.

Η λογική του μοντέλου αυτού ακολουθεί τον μαθητή και στην φοιτητική του πορεία καθώς ο ίδιος καλείται να διαμορφώσει το πρόγραμμα σπουδών του. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη διάσπαση του μέχρι τώρα ενιαίου πτυχίου και την εξατομίκευση του. Κατά συνέπεια, ο πτυχιούχος αντιστοιχεί σε μια συγκεκριμένη θέση εργασίας, όπως ένα κλειδί σε μια συγκεκριμένη κλειδαριά. Το γεγονός αυτό ευνοεί τη δημιουργία μη ευέλικτου εργατικού δυναμικού οδηγώντας σε αύξηση του ποσοστού της ανεργίας. Όλα τα παραπάνω συμβάλλουν στην προώθηση του ατομικισμού και του ανταγωνισμού ανάμεσα τόσο στους μαθητές όσο και στους φοιτητές, και λογικές σαν της συνεργασίας και της ομαδικότητας παύουν να υπάρχουν..Οι έντονοι ρυθμοί σπουδών στη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση έχουν ως στόχο την πειθάρχηση μαθητών και φοιτητών χωρίς να υπάρχει ελεύθερος χρόνος για άλλου είδους δραστηριότητες.

Για το νέο αυτό μοντέλο σχολείου απαιτείται μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών πάσης φύσεως ενώ έχει ήδη ξεκινήσει το πάγωμα των διαγωνισμών του ΑΣΕΠ συνεπώς και των διορισμών τους καθώς και περικοπές στους μισθούς τους. Επιπλέον, τα υπέρογκα χρηματικά ποσά που απαιτούνται για τις κτιριακές εγκαταστάσεις έρχονται σε αντίθεση με την ελλιπή κρατική χρηματοδότηση καθώς το σχολείο αποτελεί πλέον αρμοδιότητα του δήμου σύμφωνα με τον Καλλικράτη(το οποίο σημαίνει φτωχός δήμος-ανεπαρκείς υποδομές).Τέλος, τα πολυμελή τμήματα, απόρροια των συγχωνεύσεων των σχολείων στους δήμους, εμποδίζουν τη διεξαγωγή μιας επαρκούς διδασκαλίας καθώς επίσης και την άμεση επαφή διδάσκοντα-μαθητή.

Αν και χρόνια τώρα η εκάστοτε κυβέρνηση πειραματίζεται με τον τομέα της εκπαίδευσης επιχειρώντας τροποποιήσεις ανάλογα με τα συμφέροντα της, η ιστορία έχει δείξει ότι αποτελεί μονόδρομο η διεκδίκηση και η μαζική κινητοποίηση του μαθητικού και φοιτητικού κινήματος. Συνειδητοποιώντας την δύναμη της γροθιάς μας οφείλουμε να παλέψουμε όχι για μια βελτίωση του προωθούμενου νομοσχεδίου, στα πλαίσια του ''διαλόγου'' με το υπουργείο, αλλά για την ολική απόσυρση του με καταλήψεις-πορείες-διαδηλώσεις.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΤΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΣΤΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΕΝ ΧΩΡΟΥΝ ΑΤΟΜΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΚΙΝΗΣΗ ΑΡΙΣΤΕΡΩΝ ΠΕΝΤΕΛΗΣ
mail: akapneaspentelis@gmail.com blog: http://akapneaspentelis.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου